Een verpakking kiezen: wat past bij mijn product?
Ga je een gloednieuw product op de markt brengen, dan is een goede verpakking onmisbaar. De verpakking is meer dan alleen een manier om het product mee te vervoeren. Dit is namelijk ook het visitekaartje van het product, waardoor klanten voor het eerst zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Ontdek hier waar je allemaal rekening mee moet houden bij het kiezen van een nieuwe verpakking.
De praktische kant
Een verpakking zorgt er in eerste instantie voor dat een product veilig bij de consument terechtkomt. Daarom is het belangrijk om voor een beschermend materiaal te kiezen dat goed om het product past, zoals dozen van golfkarton of kleine verpakkingen van vouwkarton. Beide soorten verpakkingen zijn precies op maat te maken, waardoor het product niet kan breken en bovendien zo min mogelijk ruimte in beslag neemt. Bij minder breekbare producten zijn simpele verpakkingen als een sleeve toereikend.
Denk aan de doelgroep
Iedere onderneming heeft zijn eigen doelgroep, van milieubewuste jongeren tot ouderen die op zoek zijn naar luxeproducten. Wanneer je je doelgroep kent, weet je wat hen aanspreekt. Gebruik dit als leidraad voor het ontwerp van de verpakking. Waar de ene doelgroep misschien van strak en minimalistisch houdt, zoeken andere consumenten juist naar inspirerende, lachwekkende of opvallende verpakkingen.
Uitstraling in de winkel
Of het product nu online of in de winkel te koop is: uitstraling is alles. Denk bij het keuzeproces na over de manier waarop het product gepresenteerd zal worden. Kies voor een hangdoosje om het product in schappen te kunnen hangen of laat juist op maat gemaakte displays ontwerpen om het product in te etaleren. Soms is een luxe doos met deksel juist beter op zijn plek.
Een verpakking vol idealen
Als bedrijf wil je niet alleen een goed product op de markt zetten, maar heb je ook bepaalde idealen. Staat duurzaamheid hoog in het vaandel, dan moet dit ook te zien zijn aan de verpakking. Een kartonnen doos is dan een betere keuze dan plastic, helemaal wanneer het karton al eens gerecycled is. Is plastic wel noodzakelijk, dan zijn er opties gemaakt van gerecyclede petflessen of biologisch afbreekbaar plastic.
Wees niet bang om uniek te zijn
Er is ontzettend veel concurrentie op de markt, welk product je ook verkoopt. Daarom is het belangrijk om een verpakking te kiezen die bij je bedrijf past, maar ook een unieke uitstraling heeft. Het is in sommige gevallen dus beter om ook de vorm van de verpakking op maat te laten maken. Bijzondere vormen en afmetingen zijn vaak al genoeg om nieuwsgierige consumenten aan te trekken.
Het oog wil ook wat
Het is belangrijk dat een verpakking je producten goed beschermt en dat de producten gemakkelijk te etaleren zijn, maar vergeet ook de uitstraling niet. Het zijn de kleine details die een simpele verpakking in een echte blikvanger veranderen. Zo kan eenvoudige zilverfolie al voor een luxe effect zorgen, net als strategisch geplaatste openingen of opvallende kleuren. Wees niet bang om te spelen met dit soort accenten om je verpakking net wat extra's te geven.
Spreek met kleur
Kleuren zijn enorm veelzeggend, ook wanneer het om verpakkingen gaat. De kleuren die je gebruikt, hebben invloed op de uitstraling van het product en je bedrijf. Zo staat groen vaak symbool voor natuurproducten, terwijl rood bekend staat als een kleur die in het oog springt. Gebruik eventueel ook kleuren om je te onderscheiden van concurrenten, zodat klanten gemakkelijk het verschil tussen jullie producten zien.
Maak ruimte voor je verhaal
Ontwerp een verpakking die niet alleen in het oog springt, maar ook wat te vertellen heeft. Gebruik de buitenkant om ook belangrijke achtergrondinformatie te delen. Vertel over de werking of voordelen van het product, maar ook over je missie als ondernemer. De achterkant van een verpakking is hier de perfecte plek voor, aangevuld met sprekende tekeningen of foto's.
Advies van een grafisch ontwerper
Er komt heel wat kijken bij het uitzoeken van verpakkingen. Vind je het lastig om iets te kiezen dat praktisch, aansprekend en uniek is? Dan is het verstandig om een grafisch ontwerper in te schakelen. Deze ontwerpers weten hoe ze de unieke stijl en missie van jouw bedrijf moeten omzetten naar een handige verpakking die doet wat hij moet doen.